דברו איתנו
האטלס של סוגי תאים במערכת העצבים של העכבר

האטלס של סוגי תאים במערכת העצבים של העכבר

21 אוגוסט 2018

מערכת העצבים של יונקים מתאפיינת במגוון אדיר של סוגי תאים, ההנחה היא שהמגוון משקף התמחות בפונקציה מאד מסוימת הנדרשת לביצוע מגוון רחב של התנהגויות.

בעבר, התצפיות היו מוגבלות למה שניתן לראות במיקרוסקופ ומאוחר יותר למדידות אלקטרופיזיולוגיות. לאחרונה מדידות מולקולריות של ביטוי גנים ברמת התא הבודד התאפשרו טכנולוגית ואפשרו לשפוך אור נוסף על מורכבות סוגי התאים.

במחקר שהוביל ד"ר עמית צייזל ובוצע ברובו במכון קרולינסקה, סטוקהולם ופורסם בכתב העת Cell, נמדדו רמות ביטויי של כל הגנים על פני כחצי מיליון תאים בודדים מכ – 19 אזורים במערכת העצבים של העכבר.

אנליזה של מסד נתונים זה, שהוא מהגדולים מסוגו בעולם מצריכה התאמה ייחודית ואינטגרציה של אלגוריתמים רבים וזאת על מנת לזהות גם סוגי תאים נדירים ומצד שני להימנע מדיווח על ארטפקטים טכניים.

לכל סוג תא (מתוך 265 סוגים, כ 80% מהם תאי עצב) נבנה פרופיל מולקולרי מלא ומיקום מרחבי במוח. התוצאה הינה מסד נתונים מהגדולים מסוגו בעולם, ועיבוד כמות נתונים כזו הצריכה פתוח התאמה ואינטגרציה של אלגוריתמים רבים.

מכיוון שפורמט המאמר קצר מלהכיל את הממצאים הרבים ועל מנת לאפשר גישה רחבה ונוחה למשאב הנתונים, נבנה אתר המהווה מעיין אנציקלופדיה מולקולרית למערכת העצבים של העכבר.

אנו מעודדים את הקוראים לבקר ב- mousebrain.org שם תוכלו לבדוק את הגן או סוג התא החביב עליכם וללמוד איך להתמצא במוח העכבר.

קישור למאמר בכתב העת http://bit.ly/2MmzcKC :Cell.